CREATE ACCOUNT

PANEL UŻYTKOWNIKA

Infoinwestor

  • No products in cart.
  • Strona Główna
  • O NAS
  • Analizy
  • RAPORTY GSI
  • Produkty
    • Kursy on-line
    • Profil inwestora
    • Książki
  • WIEDZA
  • GSI
    • O szkoleniu
LOGOWANIE
  • Home
  • Blog
  • Raporty GSI
  • Raport 425 – makroekonomiczny – Surowce – Popyt i Podaż
środa, 21 kwietnia 2021 / Published in Raporty GSI

Raport 425 – makroekonomiczny – Surowce – Popyt i Podaż

 

Ropa

Ropa odnotowała największy tygodniowy wzrost od początku marca, ponieważ dane gospodarcze w USA i Chinach wzmocniły oczekiwania na ożywienie globalnego popytu na paliwa. W ślad za solidnymi danymi gospodarczymi z USA, dane z Chin pokazały, że ich produkt krajowy brutto w pierwszym kwartale wzrósł o 18,3% w porównaniu z rokiem poprzednim, a wydatki konsumentów przekroczyły prognozy. W marcu rafinerie w Chinach przerobiły o około 20% więcej ropy niż rok wcześniej, co wskazuje na dobrą drogę tego kraju do wyjścia z pandemii.

„Dwie największe gospodarki świata zaczynają naprawdę błyszczeć” powiedział Edward Moya, starszy analityk rynkowy w Oanda Corp. „Do pełnego ożywienia popytu brakuje jeszcze Europy. Gdy Europa wróci do normalności większy popyt powinien sprzyjać wyższym cenom ropy” dodał.

       

Międzynarodowa Agencja Energii dołączyła do największych światowych organizacji naftowych i zwiększyła swoje prognozy zużycia surowca, a IEA powołuje się na poprawiającą się sytuację w USA i Chinach. W Chinach i Japonii koncerny naftowe przejmują ładunki ropy, co dobrze wróży rynkowi fizycznemu. Wraz ze wzrostem liczby zakupów w Azji, wskaźniki siły rynkowej również wzrosły.

„Wzrasta również popyt na paliwo do silników odrzutowych” powiedział Peter McNally. „Co prawda nie liczymy, że podróże międzynarodowe w pełni powrócą tego lata, ale jeśli chodzi o dwa największe rynki – Chiny i Stany Zjednoczone – to prognozy są zachęcające” dodał.

W minionym tygodniu ropa i metale szlachetne osiągnęły wyższe poziomy cenowe wraz ze słabszym dolarem i niższymi rentownościami papierów skarbowych USA. Ważnym punktem dla rynku ropy będą również trwające rozmowy między Iranem, a światowymi mocarstwami w sprawie odrodzenia porozumienia nuklearnego z 2015 roku, do którego powrót może spowodować zniesienie przez USA sankcji nałożonych na eksport ropy z krajów Zatoki Perskiej. Jednak jak na razie postęp rozmów był w ostatnich dniach raczej niewielki. Pomimo silnych sygnałów ożywienia z Chin i USA, Covid-19 nadal spowalnia wzrost gospodarczy w innych krajach. W Indiach rafinerie kierują tlen wytwarzany w swoich fabrykach do szpitali, aby pomóc w walce z wirusem, który doprowadził w pierwszej połowie kwietnia do znaczącego spadku sprzedaży paliw.

           

Gospodarka Stanów Zjednoczonych wychodzi w tym roku z ograniczeń pandemicznych w dobrym stylu, co widać na rynku ropy. Według najnowszych danych EIA (Energy Information Administration) średnia krocząca popytu na benzynę w USA wzrosła do najwyższego poziomu od sierpnia. Krajowe rafinerie przetwarzają najwięcej ropy naftowej od ponad roku, ponieważ produkują więcej paliwa na nadchodzący wzrost liczby podróży latem. Jednocześnie dostawy ropy naftowej spadły najbardziej od dwóch miesięcy, przez co zapasy w kraju są najniższe od końca lutego. Dane te stanowią podstawę ożywienia na rynku ropy. Popyt na benzynę przewodzi temu powrotowi, a większe zyski z oleju napędowego i paliw do silników odrzutowych były potrzebne, aby zapewnić solidne podstawy rynkom po załamaniu pandemicznym. Dodatkowo ostrożne zarządzanie dostawami przez rafinerie pomogło utrzymać równowagę na rynku. W minionym tygodniu tylko 300 000 baryłek benzyny zostało dodanych do magazynów, nawet przy większej produkcji, a zapasy surowca są o około 28 milionów baryłek poniżej poziomu sprzed roku.

„Te liczby są dość konstruktywne dla benzyny” powiedział analityk ds. ropy naftowej z Houston, Andy Lipow. „Zmierzamy do czegoś, co wygląda na przyzwoity letni sezon jazdy” dodał. Warto jednak pamiętać, że na pełne ożywienie na rynku ropy trzeba jeszcze poczekać, popyt na benzynę wynosi obecnie około 8,8 miliona baryłek w porównaniu z 9,4 miliona baryłek w kwietniu 2019 roku.

 

Chiny

Ogromny sektor stalowy w Chinach jest sceną konfliktu między wzrostem gospodarczym, a ekologiczną polityką, która co chwilę napotyka problemy, gdy prezydent Xi Jinping próbuje oczyścić największego na świecie emitenta dwutlenku węgla. Rząd naciska, aby produkcja stali spadła z rekordowego poziomu ponad 1 miliarda ton. Zderzenie priorytetów było najbardziej widoczne w niedawnym wezwaniu premiera Li Keqianga do ściślejszej kontroli rynków towarowych. Jego komentarze były zgodne z danymi, które pokazały, że ceny producentów rosły w marcu w najszybszym tempie od lipca 2018 r., co może utrudnić szybkie ożywienie gospodarki. Na spotkanie rządowe wezwano kadrę kierowniczą z firm zajmujących się materiałami przemysłowymi, w tym producentów stali, aby omówić przyczyny wzrostu cen i sposoby  reagowania. Huty stali cieszyły się gwałtownym wzrostem rentowności, a największa Baoshan Iron & Steel Co. odnotowała w tym roku wzrost akcji notowanych na giełdzie w Szanghaju o prawie 40%.

       

„W przypadku stali Chiny mogą winić tylko siebie” powiedział Atilla Widnell, dyrektor zarządzający Navigate Commodities. „Próba utrzymania produkcji pod kontrolą wraz z popytem stymulowanym przez bodźce nieuchronnie będzie prowadzić do wyższych cen” dodał.

Stal używana we wszystkim, od samochodów po budynki, jest najdroższa od 2008 r. Aluminium, również temat polityki węglowej, osiągnęło najwyższy poziom cenowy od dziesięcioleci. Silny popyt odgrywa dużą rolę wraz z ograniczeniami podaży, ponieważ ożywienie gospodarcze Chin po pandemii jest silnie uzależnione od innych sektorów takich jak np. budownictwo. Dopuszczenie do nadmiernego wzrostu inflacji jest zagrożeniem dla gospodarki, ponieważ w końcu doprowadziłoby to do zmniejszenia popytu lub spowodowałoby to, że władze  ograniczyłyby środki monetarne i fiskalne, które sprzyjają wzrostowi. To globalny problem, który w oczywisty sposób wykracza daleko poza stal, ponieważ kraje usiłują wyjść z pandemii, a Chiny nie rozkładają wskaźnika cen producentów na określone sektory. Jednak produkcja stali jest kluczowa dla jej gospodarki, zatrudniającej ogromne ilości ludzi. Chiny produkują znacznie ponad połowę światowej stali, a sektorem tym od dawna jest zainteresowana władza z powodu dużego zanieczyszczenia jakie on powoduje.

„Inicjatywa neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla będzie wywierać stałą presję na ceny producentów w nadchodzących latach” powiedział Zhiwei Zhang, główny ekonomista Pinpoint Asset Management Ltd. w Hongkongu. „Wpływ polityki będzie widoczny w pierwszej kolejności na cenie stali, która jest wysokoemisyjna, ale prawdopodobnie rozprzestrzeni się na inne towary z powodu ogólnego przejścia z węgla na czystszą energię” dodał. Chiny nakazały cięcia w kluczowym centrum produkcji stali Tangshan na północy kraju i zobowiązały się do ogólnokrajowych kontroli, aby upewnić się, że regiony nie naruszają ograniczeń.

„Zdarzenie z Tangshan prawdopodobnie powtórzy się w całym kraju w związku z egzekwowaniem chińskiej polityki ograniczania dostaw” powiedział Tracy Liao z Citigroup Inc.

Komentarze premiera Li dotyczące inflacji nie zawierały konkretnych sposobów walki z wyższymi cenami towarów. Rząd rozważa dostosowanie podatków, aby sprowadzać więcej zagranicznej stali i zniwelować wszelkie braki krajowe. Jednak to może skomplikować  odbicie na światowym rynku stali. Pozostawia to zatem decydentom zagadkę, która może nie mieć rozwiązania. „Jak mogą ograniczyć produkcję stali?” skomentował Navigate’s Widnell. „Odpowiedź brzmi: chyba nie mogą” dodał.

W marcu, ceny nieruchomości w Chinach rosły w najszybszym tempie od siedmiu miesięcy. Ceny nowych nieruchomości w 70 miastach, z wyłączeniem nieruchomości dotowanych przez państwo, wzrosły w zeszłym miesiącu o 0,41%. Wartości na rynku wtórnym, który boryka się z mniejszą interwencją rządu, wzrosły o 0,4%. Wzrost cen stanowi dowód na to, że popyt przewyższa podaż, nawet gdy deweloperzy kontynuują sprzedaż nowo powstałych inwestycji, aby zebrać środki potrzebne do wzmocnienia bilansów zgodnie z bardziej rygorystycznymi nowymi zasadami dotyczącymi kredytów. Decydenci próbują kontrolować ryzyko mieszkaniowe po tym, jak poluzowanie polityki monetarnej wywołało odbicie na rynku mieszkaniowym, a kupujący w Chinach używają nieruchomości do zabezpieczenia się przed inflacją. W 28 kluczowych miastach monitorowanych przez China Real Estate Information Corp. sprzedaż nowych nieruchomości wzrosła w marcu o ponad 70% w porównaniu z rokiem poprzednim, tj. dwa razy więcej niż 35% wzrost podaży, ponieważ deweloperzy wykorzystali ten czas, aby zwiększyć liczbę transakcji. W większości miast występował deficyt mieszkaniowy. Chińscy decydenci dążą obecnie do ograniczania akcji kredytowej, aby zapobiec bańkom, gdy gospodarka wychodzi z pandemii, a rynek wewnętrzny jest przedmiotem szczególnej uwagi.

   

   

Elektryfikacja

Kanadyjski start-up Li-Cycle Corp. planuje trzeci zakład recyklingu akumulatorów w Ameryce Północnej, podwajając swoją zdolność produkcyjną w tym regionie, w miarę jak światowy boom na pojazdy elektryczne nabiera rozpędu.

„Centrum, które ma być zlokalizowane w pobliżu Phoenix, będzie w stanie przetwarzać rocznie do 10 000 ton zużytych baterii i złomu produkcyjnego” podała spółka w oświadczeniu.

Według Tima Johnstona, współzałożyciela i prezesa wykonawczego firmy Li-Cycle, zaspokoiłoby to zapotrzebowanie około 20 000 pojazdów elektrycznych. Li-Cycle jest jedną z nielicznych firm, które chcą zarobić na popycie na odzyskane materiały. Firmy, w tym Tesla Inc., wyrażają obawy dotyczące dostaw niklu, a rynek litu wykazuje oznaki spowolnienia. Dodatkowo pierwsza generacja pojazdów elektrycznych zbliża się do końca eksploatacji, a więc oczekiwana jest duża ilość złomu. Zakład będzie mógł kompleksowo przetwarzać pojazdy elektryczne bez demontażu. Według Johnstona jest on specjalnie zaprojektowany do obsługi akumulatorów wielkogabarytowych, zazwyczaj 500-kilogramowych. Jest to znaczący krok naprzód, ponieważ branża polega obecnie na demontażu ogniw akumulatorowych.

         

Li-Cycle ma już zakłady w Rochester w Nowym Jorku i Kingston w Ontario. Phoenix znajduje się w pobliżu regionów, w których firma spodziewa się dalszego wzrostu ilości akumulatorów litowo-jonowych przeznaczonych do recyklingu. Zapewnia dostęp nie tylko do Nevady i Teksasu, gdzie Tesla jest popularna, ale także do Kalifornii, gdzie firma spodziewa się zwiększonej ilości akumulatorów po tym, jak stan ten jako pierwszy wprowadził pojazdy elektryczne. Budowa ma się rozpocząć w tym kwartale, a uruchomienie ma nastąpić na początku pierwszego kwartału przyszłego roku. Gwałtowny wzrost popytu na pojazdy elektryczne powoduje gwałtowny wzrost cen surowców, grożąc spowolnieniem dążenia do produkcji tańszych akumulatorów, które są kluczem do ich powszechniejszego zastosowania. Lit, podstawowy składnik akumulatorów używanych w pojazdach elektrycznych, powraca po trzyletnim spadku cen, podczas gdy cena kobaltu wzrosła w ostatnim kwartale o około 57%. Chiny są największym graczem w branży akumulatorów do pojazdów elektrycznych i mają kontrolę nad przetwarzaniem kluczowych materiałów akumulatorowych. Wraz ze wzrostem popytu producenci starają się wytwarzać tańsze baterie, ponieważ droższe komponenty pojazdów elektrycznych, stanowią obecnie około 30% całkowitego kosztu.

„Jeśli lit i inne drogie surowce, takie jak kobalt i nikiel, wejdą w okresy utrzymujących się wyższych cen, ostatecznie odbije się to na zdolności producentów baterii do dalszego obniżania kosztów” twierdzi Cameron Perks, starszy analityk w Benchmark Mineral Intelligence.

         

Średnia cena akumulatora litowo-jonowego w 2020 r. spadła do 137 USD / kWh. Dziesięć lat temu sprzedawano je za ponad 1000 USD. Oczekuje się, że pojazdy elektryczne zaczną osiągać parytet cenowy z samochodami spalinowymi, gdy cena osiągnie co najmniej 100 USD / kWh.

„Gdyby ceny surowców jeszcze bardziej wzrosły to opóźniłoby to moment, w którym ceny akumulatorów spadną poniżej 100 USD / kWh o minimum dwa lata” twierdzi James Frith. Gotion High-Tech Co. Ltd., piąty co do wielkości producent akumulatorów w Chinach, powiedział, że stara się zabezpieczyć dostawy litu na rynku, aby ustabilizować koszty produkcji, a także ulepsza procesy produkcyjne i technologię, aby przeciwdziałać wpływowi wyższych kosztów wejściowych.

„Chociaż gwałtowny wzrost ceny litu nie zrujnuje elektryfikacji, to może stworzyć opór przed spadkiem cen baterii w najbliższej perspektywie” powiedział James Frith. Hurtowe odejście od litu i innych drogich materiałów nie byłoby realistyczne w perspektywie krótkoterminowej. Obecne wysiłki mające na celu oszczędność lub opracowanie alternatywnych rozwiązań mogą uratować rynek.

         

Sektor akumulatorów już próbował zmienić skład akumulatorów tak, aby zużywał mniej kosztownych materiałów. Niektóre samochody w Chinach powróciły do ​​akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych, które są prostsze w produkcji i wykorzystują tańsze składniki. W przypadku Ezgo Technologies Ltd., chińskiej firmy zajmującej się rowerami elektrycznymi, koszty produkcji wzrosły z powodu wysokich cen surowców. Ceny wzrosły średnio o około 5% do 10%. Według szacunków analityków, popyt na akumulatory litowo-jonowe ma wzrosnąć do 2030 r. dziesięciokrotnie. Już szacuje się, że deficyt litu może pojawić się już pod koniec 2021 r. i wzrosnąć w 2022 r. do 120000 ton.

 

 

 

   

 

   

Dzisiejszy raport napisał

Marcin Kocoń Infoinwestor Team

Dziękujemy Marcinie 🙂

Tagged under: Chiny, gsi, raport, ropa

Wyszukaj na stronie

KONTAKT

Infoinwestor Sp. z o.o.

ul. Do Wilgi 22/54,
30-419 Kraków
KRS 0000323608
vip@infoinwestor.pl
532 182 545

STRONA

  • Kontakt
  • Partnerzy
  • Regulamin
  • Regulamin Programu Partnerskiego
  • Polityka Prywatności
  • Notka Prawna

INFOINWESTOR

Copyright 2021 © Infoinwestor.pl - wszelkie prawa zastrzeżone

Inwestycje w instrumenty rynku OTC, w tym kontrakty na różnice kursowe (CFD), ze względu na wykorzystywanie mechanizmu dźwigni finansowej wiążą się z możliwością poniesienia strat przekraczających wartość depozytu. Osiągnięcie zysku na transakcjach na instrumentach OTC, w tym kontraktach na różnice kursowe (CFD) bez wystawienia się na ryzyko poniesienia straty, nie jest możliwe, dlatego kontrakty na różnice kursowe (CFD) mogą nie być odpowiednie dla wszystkich inwestorów

TOP
Na naszej stronie używamy technologii takich jak pliki cookie do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu analizowania ruchu na stronach.
Kontynuowanie korzystania z naszych stron oznacza zgodę dla nas na wykorzystanie tak przechowywanych informacji dla celów analitycznych i bezpieczeństwa świadczonych usług.Akceptuję Czytaj więcej
Polityka Prywatności zgodna z RODO & Cookie

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT